Gastprogrammering
Thursday 24 November
ICK Amsterdam Artist Space | Foto: Thomas Lenden
Theater // 20:30 // € 13
Listening To Stone Beings

Line up: Reza Mirabi
Open: 20:30 - 21:30 hrs
Tickets: € 13 / CJP / Student: €11 | Kunst(vak)student: €9,00 | Stadspas groene stip: €4.50 | Prijzen inclusief een drankje!
Tickets

It is now in 2022
when a crack
opens
we are enacting a break
we are disrupting
the exclusivity of our agency,
dispersing vitality,
expanding sociality -
Everything changes,
Everything becomes stranger.
So we must become stranger.


In Listening To Stone Beings, Reza Mirabi deals with having missed his grandfather’s funeral in Tehran several years ago. His grandfather was a crucial figure in Reza’s childhood, yet mostly through distance. First a farmer in Kermanshah Province in East Kurdistan and then a plumber in the South of Tehran, Javad Mirabi developed a form of vascular dementia late in his life. A slow period over several years in which Javad uses less and less words, becomes more and more distant, and seems as if stuck between times. A decade after his death now, Reza still hears his grandfather’s voice through several reoccurring memories as if Javad keeps trying to tell him something. With 7 stones, a piece of thread, a few stories, a song, a scent, melodies of a cello, rhythms of a tombek, electronics, and field recordings from his phone, Reza now tries to reconstruct these memories of his grandfather in an attempt to decipher what his message might be.
By tracing threads from Past to Present, Reza Mirabi inevitably confronts political and social realities that have deviated not just his own and his family’s but the narratives of millions of people.

Now that we are at the end of the rope, how can we find radically different ways to move on from here?
Now that this moment invites us to be in protest - how can our ways of protest relate directly to the complexities of our times?


Credits
Choreography, Writing, and Dance: Reza Mirabi

Cello: Sheng-Chiun Lin

Percussion: Khaled Abdou
Electronics: Karl Chouery

Thanks to: BAU and Dancing on the Edge

This program is in collaboration with ICK Artist Space

 

Reza Mirabi

Reza Mirabi is a choreographer, visual artist, storyteller, and seed keeper, with a background in horticulture, ecological activism, and seed preservation projects in Iran, Kurdistan, India, Germany and Portugal. Mirabi holds a BA in Fine Arts from the University of Mumbai and graduated from DAS Choreography, Master program at the University of the Arts in Amsterdam.

 

Moving On!

Plein Theater offers a platform for dance, performance and experiment. In our vision, we give talented makers the opportunity to develop and present themselves. Therefore we are very excited to collaborate with ICK Artist Space. The production house for dance ICK Artist Space supports the development of young choreographic talent. They propose adventurous programming by a new generation of makers for a monthly dance evening at Plein Theater: Moving On!

With Moving On! Plein Theater continues as a stage for contemporary dance and a stepping stone for new, talented makers.

 

Listening To Stone Beings (NL)

In Listening To Stone Beings behandelt Reza Mirabi het feit dat hij de begrafenis van zijn grootvader in Teheran heeft gemist, die een cruciale rol speelde in zijn jeugd. Eerst een boer in de provincie Kermanshah in Oost-Koerdistan en vervolgens een loodgieter in het zuiden van Teheran, ontwikkelde Javad Mirabi in de laatste cyclus van zijn leven een vorm van vasculaire dementie. Een langzame periode waarin zijn blik steeds afstandelijker werd en tussen de tijden leek te blijven hangen. Tien jaar na zijn dood hoort Reza nog steeds de stem van zijn grootvader door dezelfde terugkerende herinneringen alsof hij hem steeds iets probeert te vertellen. Met 7 stenen, een stukje draad, een paar verhalen, een liedje, een geur en veldopnames van zijn telefoon probeert Reza nu deze herinneringen te reconstrueren in een poging te ontcijferen wat zijn boodschap zou kunnen zijn.

Door deze persoonlijke draden van het verleden naar het heden te volgen, confronteert Reza Mirabi onvermijdelijk de politieke en sociale realiteit die niet alleen afwijkt van die van hem en zijn familie, maar ook van de verhalen van talloze levens.

 

Reza Mirabi

Reza Mirabi is een choreograaf, beeldend kunstenaar en storyteller en seed keeper, met een achtergrond in tuinbouw, ecologisch activisme en projecten voor het behoud van seeds in Iran, Koerdistan, India, Duitsland en Portugal. Mirabi heeft een BA in Fine Arts van de Universiteit van Mumbai en is afgestudeerd aan het DAS Choreography, Master-programma aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam.

 

Moving On!

Plein Theater biedt ruimte aan dans, performance en experiment. In onze visie geven wij talentvolle makers de kans om zich te ontwikkelen en te presenteren. Daarom zijn wij met veel enthousiasme een samenwerking gestart met ICK Artist Space. Het productiehuis voor dans ICK Artist Space ondersteunt de ontwikkeling van jong choreografisch talent. Zij dragen avontuurlijke programmering aan van een nieuwe generatie makers voor een maandelijkse dansavond in Plein Theater: Moving On!

Met Moving On! gaat Plein Theater verder als presentatieplek voor hedendaagse dans en als stepping stone voor nieuwe, talentvolle makers.

 

Theaterkrant

"De storytelling-performance van Reza Mirabi (1988) benoemt wat Sister verzwijgt. Listening to Stone Beings heet Mirabi’s verhaal over rouw en rouwbetoon. In 2009 kon Mirabi de gepaste veertigdaagse rouw-ceremonie van zijn grootvader niet bijwonen. De spijt die hij voelt over zijn afwezigheid symboliseert hij in zijn performance.

Terwijl het publiek rondom hem op de grond zit, deelt hij zeven stenen uit die hij meenam uit Iran, zeven grote blokken. Die vertegenwoordigen de verschillende vormen van herinnering aan zijn grootvader. Maar een herinnering is niet genoeg, ze moeten op rituele wijze met elkaar verbonden zijn. Dat doet Mirabi door een rode draad tussen de stenen te spannen, tussen het publiek door.

Kalm vertellend, precies formulerend neemt Mirabi de toeschouwers mee op een tijdreis door Iran waarbij de verschillende regimes en politieke ontwikkelingen worden beschreven. Het leven van zijn grootvader, die uiteindelijk overleed aan vasculaire dementie, is daarbij telkens het ijkpunt. Aangrijpend is de passage over kinderen die met bomgordels de oorlog tegen Irak werden ingestuurd. Mirabi staat stil bij de dood van Masha, een vrouw die eigenlijk Gina heet, wat ‘levenbrengend’ zou betekenen.

Muziek van cello, snaarinstrument en elektronica begeleidt Mirabi’s performance die tegelijk een reflectie is op hedendaags Iran. Het is intrigerend en fascinerend hoe door Mirabi’s stem de stenen tot leven lijken te komen en herinneringen bieden. Het idee de herinneringsstenen met elkaar te verbinden door draad te spannen is meesterlijk, zo ontstaat structuur." - Theaterkrant