20-09-2020

Nieuws // Plein Theater presenteert De week van Karina Holla | Oorlogsvrouwen

PLEIN THEATER presenteert van 25 t/m 28 november De week van Karina Holla; Een verdieping op de voorstelling Oorlogsvrouwen en een ode aan het werk van de Nederlandse mimespeelster, actrice, choreografe en regisseuse Karina Holla en haar betekenis voor het theater.

Naast het presenteren van de voorstelling Oorlogsvrouwen organiseert het PLEIN THEATER in samenwerking met Karina Holla rondom elke voorstelling een verdiepend programma.
 

Over Karina Holla

In 2018 ontving zij de prestigieuze toneelprijs de Theo d'Or, voor haar aangrijpende rol in ROMP in een tekst van Rob de Graaf. Zij speelde een stervende vrouw, van wie alleen het expressieve hoofd boven de lakens uitsteekt. Met Gerardjan Rijnders als zwijgende tegenspeler. 

Dit seizoen maakte zij de voorstelling OORLOGSVROUWEN, waarin zij oorlogsverhalen speelt en vertelt van jonge Russische vrouwen die in 1941 de oorlog ingingen om tegen Hitler te vechten. De verhalen komen uit DE OORLOG HEEFT GEEN VROUWENGEZICHT (1988), een boek van de Wit-Russische schrijfster en onderzoeksjournaliste Svetlana Alexijevitsj, die in 2015 de Nobelprijs voor de Literatuur kreeg.

De afgelopen 35 jaar maakte Karina Holla bewegingstheater, als performer, docent en regisseur. Na haar studie aan de Amsterdamse Mime-opleiding, met toonaangevende docenten als Frits Vogels en Luc Boyer, maakte ze haar eigen voorstellingen. Voorbeelden zijn VALESKA, ICH BIN EINE HEXE (1983), over het roerige leven van de groteske danseres Valeska Gert, SOLO/DUO (1985, eerste Mimeprijs) haar internationale doorbraak die in elf landen gespeeld werd; FALTEN (2005), waarvoor zij drie oudere mimeacteurs regiseerde en KAFKA PROJECT (gemaakt in Rijeka, prijs Beste Theatervoorstelling Kroatie 2013). In de voorstellingen ETRE BLESSE (2009, nominatie Mime-prijs) en vooral Fremd-Korper (2014) begon zij veel meer tekst te gebruiken. Vanuit het idee dat zij de verhalen die ze wil vertellen, over het leven van markante mensen, niet puur en alleen in beweging kan overbrengen. Het is bijzonder dat zij de Theo d"or ontving voor een haast bewegingsloze rol, waarin zij alle expressie in haar mimiek en stemgebruik legde.

Naast het maken van eigen werk was zij verbonden als docent aan de Mime-opleiding van de Amsterdamse Academie voor Theater en Dans. Zij is van grote betekenis voor de ontwikkeling van jonge makers en spelers in de mime en daarmee ook voor de artistieke ontwikkelingen die de mime als dicipline heeft doorgemaakt.

Haar laatste voorstelling OORLOGSVROUWEN is op tekst van Nobelprijswinnares Svetlana Alexijevitsj gebaseerd. In deze voorstelling heeft zij de tekst gebruikt om deze zo beeldend mogelijk te vertellen en de mensen in het hart te raken. Twee jonge dansers vormen een dynamisch contrast met haar.

Website Karina Holla
 

Over Oorlogsvrouwen

Gebaseerd op 'De oorlog heeft geen vrouwengezicht' van Nobelprijswinnares Svetlana Alexijevitsj. Zij interviewde driehonderd Russische vrouwen over hun ervaringen in de Tweede Wereldoorlog. Vrouwen, vaak meisjes nog, die in 1941 de oorlog ingingen om hun land tegen Hitler te verdedigen. Partizanen, piloten van gevechtsvliegtuigen, mecaniciens en scherpschutters.

In plaats van bruiden werden ze soldaten. Ze vochten net als de mannen, geweer en bajonet in de aanslag. De vrouwen dragen geweren die soms groter zijn dan zijzelf of alsof het geweer een pop is. Ze werden gevangen genomen, gefolterd en gedood. Geconfronteerd met grote wreedheid bleven ze moedig en onverzettelijk. Vrouwen die vier jaar lang geen vrouw mochten zijn.

Lang werd er gezwegen. Wat zij meemaakten aan het front was te gruwelijk. Maar ze zijn het niet vergeten.

Karina Holla vertelt hun verhaal. Het verhaal van onvoorstelbaar sterke vrouwen in onvoorstelbare omstandigheden.

 

"Karina Holla Glorieert als krachtige oorlogsvrouw" - Theaterkrant
★★★★ - Volkskrant
Oorlogsvrouwen bij de beste drie theaterervaringen volgens de theatercritici - Theaterkrant

 

Concept en spel: Karina Holla Zang: Roman Brasser en Rowan Kievits Regie: Mette Bouhuijs Tekst: Svetlana Alexijevitsj Vertaling: Jan Robert Braat Verschenen: 2016 bij Uitgeverij De Bezige Bij Bewerking: Mette Bouhuijs en Karina Holla Scenografie advies: Theun Mosk Choreografie: Dries van der Post Kostuums: Fer Smidt Muziek: Rikard Borggård Decor uitvoering: John Lippens Decor schildering: Marc van Helden Techniek: Frank van Schie Affiche: Paulina Matusiak & Eddy Wenting Productie: Compagnie Karina Holla


Programma

Woensdag 25 november 20:30  |  Oorlogsvrouwen - Karina Holla  |  Tickets
Naprogramma: Interview door Andrea van Pol met regisseur Mette Bouhuijs en spelers Karina Holla, Roman Brasser en Rowan Kievits. Het interview wordt ook live gestreamed op de homepage van www.plein-theater.nl

Donderdag 26 november 20:30  |  Oorlogsvrouwen - Karina Holla  |  Tickets
+ Nagesprek met het publiek en spelers Karina Holla, Roman Brasser en Rowan Kievits, geleid door directeur Berith Danse.

Vrijdag 27 november 20:30  |  Oorlogsvrouwen - Karina Holla  |  Tickets
+ Nagesprek met het publiek en spelers Karina Holla, Roman Brasser en Rowan Kievits, geleid door directeur Berith Danse.

Zaterdag 28 november 20:30  |  Oorlogsvrouwen - Karina Holla  |  Tickets
Naprogramma:
Cello - Anne Sophie Fransen
Gedichten - Paul van der Laan

Terug naar nieuws overzicht