08-03-2021

Interview// In gesprek met curatoren van Nieuwe Noten Amsterdam: Fie Schouten en Aspasia Nasopoulou!


In het Plein Theater huist Nieuwe Noten Amsterdam. In deze serie voor hedendaagse kamermuziek worden werken en ideeën van bekende ensembles, jonge musici en denkers gepresenteerd in klank en woord. De curatoren van deze serie zijn componist Aspasia Nasopoulou en basklarinettist Fie Schouten. Marjolein van Ruiten stelde hen een aantal vragen over de programmaserie!
 

Curator Fie Schouten over Nieuwe Noten Amsterdam:

Hoe is Nieuwe Noten Amsterdam in het Plein Theater ontstaan?

Sinds juni 2019 ben ik heel regelmatig te vinden in het Plein Theater samen met mijn collega-curator Aspasia Nasopoulou (componiste). Wij stellen een concertserie samen met hedendaagse kamermuziek. Deze reeks moet tegelijkertijd fungeren als een basis voor een community van musici, componisten, liefhebbers, vrienden. Het is nu de tijd om een dergelijke serie op te zetten, daar een huis voor te vinden, geld aan te vragen om de musici te kunnen betalen, en een community op te bouwen van liefhebbers, nieuwsgierigen en professionals.
 

Wat is het voordeel als een componist / musicus een concertserie in het Plein Theater programmeert?

Het Plein Theater is een intieme locatie waar je als maker iets kunt neerzetten.

Ik voel me vrij om echt bij de kern te blijven van wat ik graag doe, zonder artistieke concessies. De maat van Plein Theater is perfect voor deze activiteiten. Ik wil graag 'doorgroeien', maar niet altijd maar in kwantiteit, liever in kwaliteit.
 

Wat zijn tips voor het publiek voor aankomende edities Nieuwe Noten Amsterdam?

Nieuwe Noten Amsterdam is een maandelijkse concertserie, waarbij de signatuur actuele gecomponeerde muziek is. We nodigen altijd iemand uit die een kort gesprek aangaat met de musici. Deze persoon heeft affiniteit met de geprogrammeerde muziek, maar kan de ene keer een wetenschapper zijn en de andere keer een schilder of filosoof. Wij willen als serie een voedingsbodem zijn voor de nieuwe muziekscene, premières krijgen een kans, nieuwe stukken die een tweede of derde uitvoering behoeven. Behalve musici die (relatief) bekend zijn in Amsterdam/Nederland, zoeken we ook juist naar musici uit het buitenland die niet of nauwelijks in Nederland te horen zijn en gaan uitwisselingen aan met soortgelijke concertseries in andere Europese landen.
 

Waarom trekt de serie Nieuwe Noten Amsterdam zoveel componisten in het publiek volgens jou?

Zij willen graag hun eigen nieuwe werk uitgevoerd horen, zij zijn benieuwd wat collega's hebben gemaakt of willen zich laten inspireren door de uitvoerende musici en na afloop een gesprek met hen aanknopen over een toekomstige samenwerking…

 

Curator Aspasia Nasopoulou over Nieuwe Noten Amsterdam:

Wat is het voordeel als een componist / musicus een concertserie in het Plein Theater programmeert? 

Als componist of musicus ben je in de cirkel van alle creatie en actie. Je kent al de nieuwste ontwikkelingen en je bent in direct contact met collega musici of componisten. Dit geeft een direct inzicht en begrip. 
 

Wat zijn tips voor het publiek voor aankomende edities Nieuwe Noten Amsterdam?

We zullen muziektheater performances hebben, nieuwe noten voor onverwachte instrumenten.
 

Waarom trekt de serie Nieuwe Noten Amsterdam zoveel componisten in het publiek volgens jou? 

Er is continuïteit en elke keer een muzikale verrassing. De mensen weten dat ze elke keer iets vers zullen beluisteren. Het heeft een intieme setting. Mensen kunnen de muziek en de makers dichterbij ervaren. Nieuwe Noten Amsterdam in het Plein Theater wordt een bekende plek waarnaar je elke keer uitkijkt om te gaan.

 


Foto: Elisabeth Melchior

 

Terug naar Plein Online