Gastprogrammering
Sunday 26 November
Theater // 15:00 // € 17,50
Nieuwe Noten Amsterdam: Strings Double Bill

Line up: Miriam Overlach (harp), Dario Calderone (contrabas)
Open: 15:00 - 16:00 hrs
Tickets: € 17,50 / Regulier: €17,50 | CJP/ Student: €15.50 | Kunst(vak)student/ <18: €13.50 | Stadspas groene stip: €4,50 | Inclusief welkomstdrankje
Tickets

 

Een sensatie van nieuwe muziek voor snaarinstrumenten in een double bill

Nieuwe Noten Amsterdam presenteert de crème de la crème van de hedendaagse klanken van snaarinstrumenten. De van oorsprong Duitse Overlach en de van oorsprong Italiaanse Calderone zijn al jarenlang gevestigd en geworteld in de Nederlandse muziekscene. Beide succesvolle solisten komen met nieuw repertoire, Overlach brengt muziek van Roelofsen voor harp en versterkte klanken; Calderone presenteert deels eigen werk dat hij ontwikkelt tijdens een residentie in Zwitserland in de zomer 2023.

 

Uitvoerenden

Miriam Overlach (harp solo)

Dario Calderone (contrabas solo)
 

Programma

Miriam Overlach harp
Luciano Berio Sequenza II (1962)
Ruud Roelofsen Wraith III (première, 2023)
Johannes Kreidler Piece for harp (2018)
Eveline Vervliet …plik.plok……. (2023)
Bart De Vrees Nascent/Naissant (2015)
met Wilbert Bulsink

Dario Calderone contrabas
Surprise box: improvisaties + composities van Dario Calderone

 

Miriam Overlach

Miriam maakt de balans op. Op haar pad vanuit Duitsland naar Nederland, later naar België en recentelijk Oostenrijk was meestal de harp, maar óók de nieuwe muziek leidend. Ze ontmoette overal componisten en inspireerde hen voor de harp te schrijven. Ze gaf hen de ruimte voor experiment om zo nieuwe perspectieven op het instrument creëren.

Meestal raakt zij gefascineerd door componisten of stukken met een onmiskenbaar geluid of uitgesproken idee: een keuze die zij ook vanavond wil laten horen. Van ijle zachte hoge boventonen tot bruut (elektronisch) geluid, van musiceren met glazen bekers op de harp tot een werk met live camera en bewegende snaren: contrasterende stukken niet van één stijl maar uiteenlopende esthetieken, die elkaar in balans houden.

Miriam speelt de voor haar geschreven werken van de Duitse componist Johannes Kreidler, scherp, serieus én humoristisch en de Nederlandse componist Bart de Vrees en een première van Ruud Roelofsen. Zij brengt haar ‚lijfstuk‘, de Sequenza II van Berio, dat in de jaren 60 al brak met het liefelijke imago van de harp. En stuk dat zeker niet tot de echt ‚nieuwe noten’ behoort maar de facto nooit verouderd. En Miriam laat het gloednieuwe resultaat van de samenwerking met componiste Eveline Vervliet horen. Afkomstig uit België, alumni van het conservatorium Tilburg en alumni van Martin Schüttler in Duitsland is zij net als Miriam in alle drie landen thuis en houd zij van het oprekken van muzikale en allerlei andere grenzen.

www.miriamoverlach.com

 

Dario Calderone

Dario Calderone studeerde contrabas bij Massimo Giorgi, Franco Petracchi en was een van de weinige leerlingen van Stefano Scodanibbio. Hij pleit al bijna 20 jaar voor nieuwe muziek en heeft honderden nieuwe composities voor solo, kamermuziek en ensemble uitgevoerd op de belangrijkste festivals van de wereld. Zijn meest interessante soloprojecten omvatten een weergave van de beroemde Voyage that never ends van Stefano Scodanibbio, Giorgio Netti's compositie UR, 2 riti per contrabbasso, en vele composities die voor hem zijn geschreven door componisten als Peter Ablinger, Peter Adriaansz, Claudio Baroni, Silvia Borzelli , Bernhard Lang, Yannis Kyriakides en Helena Tulve.

Van 2009 tot 2019 was hij bassist van het Nieuw Ensemble in Amsterdam. Hij is lid van Nieuw Amsterdams Peil, Trio Feedback en van MAZE. Hij heeft een aantal cd's opgenomen voor verschillende labels, waaronder Kairos, HatHut Records, Unsounds, Attacca Records, Moving Furnitures, Stradivarius en Wergo. Hij geeft regelmatig masterclasses aan de Impuls Academy in Graz, de Luzern Festival Academy en het Conservatorium van Amsterdam. Dario Calderone speelt op een Chanot uit het begin van de 19e eeuw en op een nieuwe 5-snarige bas van Kanzian&Traunsteiner meester Luthiers in Wenen.

www.dariocalderone.com

 

Nieuwe Noten Amsterdam

Nieuwe Noten Amsterdam biedt een podium aan hedendaagse kamermuziek. Avontuurlijke en kleinschalige uitvoeringen, nieuwe composities en toonaangevende musici; in Plein Theater krijg je maandelijks de kans op dit unieke concept in intieme sfeer te ervaren. De serie biedt de mogelijkheid te reflecteren op de huidige tijd en vormt zo een laboratiorium voor de klank van vandaag. De curatoren en artistiek leiders van Nieuwe Noten Amsterdam zijn componiste Aspasia Nasopoulou en basklarinettiste Fie Schouten. 

Lees meer over de concerten van Nieuwe Noten Amsterdam t/m december 2023 >>

www.nieuwenoten-amsterdam.nl

 

***

ENG

 

A sensation of new music for string instruments in a double bill

Nieuwe Noten Amsterdam presents the crème de la crème of contemporary string instrument sound. The originally German Overlach and the Italian Calderone have been established and rooted in the Dutch music scene for many years. Both successful soloists come with new repertoire, Overlach brings music by Roelofsen for harp and amplified sounds; Calderone presents some of his own work that he develops during a residency in Switzerland in the summer of 2023.

Dario Calderone studied double bass with Massimo Giorgi, Franco Petracchi and was one of the few students of Stefano Scodanibbio. He has been advocating for new music for almost 20 years and has performed hundreds of new compositions for solo, chamber music and ensemble at the world's most important festivals.

Miriam has also been involved in the contemporary music scene for many years. She plays new repertoire and works closely with composers to explore all the different sides of her instrument. This has led to a large number of new pieces for the harp, with electronics, video and theatre, which she has performed at festivals such as November Music and the Gaudeamus Muziekweek.

 

Nieuwe Noten Amsterdam

Nieuwe Noten Amsterdam offers a stage to contemporary chamber music. Adventurous and small-scale performances, new compositions and leading musicians; at Plein Theater you can experience this unique concept in an intimate atmosphere every month. The series offers the opportunity to reflect on the present time and thus forms a laboratory for today's sound. The curators and artistic directors of Nieuwe Noten Amsterdam are composer Aspasia Nasopoulou and bass clarinetist Fie Schouten.

Read more about the Nieuwe Noten concerts up and until dec 2023 >>

www.nieuwenoten-amsterdam.nl