ARTIST IN RESIDENT

In de zomers zetten we de deuren van ons productiehuis wijd open. We nodigen een kunstenaar, een ‘Artist in Resident’ uit die vier weken lang de gelegenheid krijgt om, onder professionele begeleiding en met professionele middelen, samen met buurtbewoners en geïnteresseerden een theatervoorstelling verder door te ontwikkelen . Berith Danse, directeur en artistiek leider van het productiehuis en het PLEIN THEATER, is de curator van de deelnemers. 
 

Artist in Resident 2020: Tolin Erwin Alexander - Swart Gat/ G̶o̶u̶d̶e̶n̶ ̶E̶e̶u̶w̶

In de zomer van 2020 zou de Surinaamse theater- en filmmaker Tolin Erwin Alexander als Artist In Resident vanuit het PLEIN THEATER een maand lang werken aan een installatie dat zou staan op het Keti Koti Festival 2020 in het Oosterpark, het Kwaku in het Nelson Mandelapark en het Moengofestival in Suriname. 

De Corona maatregelen haalden echter onze plannen in; Onze Artist In Resident kan niet naar Nederland reizen vanuit Ecuador en het Keti Koti Festival, waar jaarlijks met een grote gemeenschap de afschaffing van de slavernij gevierd en het slavernijverleden herdacht wordt, kan helaas geen doorgang vinden.

Als podium van de wereld om ons heen en cultureel theater in Amsterdam Oost vinden wij de herdenking en viering van het Keti Koti in het stadsdeel heel belangrijk, ook in tijden van Covid-19. Daarom werkten we samen aan een hedendaagse installatie die wel binnen de restricties van de theaters uitgevoerd kan worden en gepresenteerd aan publiek! Van 1 t/m 31 juli 2020 presenteerden wij Swart Gat/ G̶o̶u̶d̶e̶n̶ ̶E̶e̶u̶w̶.

 
 
 
 

Swart Gat/ G̶o̶u̶d̶e̶n̶ ̶E̶e̶u̶w̶ (Dunguu olo - katibo-ten) is een theatrale installatie over een onbekend deel van de Nederlandse cultuur en geschiedenis, die van de Marrons, in de vorm van een coronaproof labyrint in het PLEIN THEATER.

Marrons zijn afstammelingen van Afrikanen die door slavenhandelaren onder dwang naar Suriname zijn gebracht, zich bevrijdde en vestigden in de Amazone. De theatrale installatie toont wijsheden vanuit het Marrons perspectief en hun visie op vrijheid, geneeskrachtige planten en omgaan met de dood, in relatie tot de actualiteit van vandaag.

Het project is een initiatief van theatermaker, natuurgeneeskundige en directeur van PLEIN THEATER Berith Danse, die al meerdere theatertentoonstellingen maakte vanuit onderzoek naar het Nederlands Slavernijverleden. 

Met Swart Gat/ G̶o̶u̶d̶e̶n̶ ̶E̶e̶u̶w̶ willen wij een onbekender deel van de Nederlandse cultuur over het voetlicht brengen, namelijk die van de Marrons. De onterechte onbekendheid en wijze waarop erover gesproken wordt doet vermoeden alsof hun cultuur geen onderdeel zou zijn van de gezamenlijke culturele heritage van Nederland. Het feitelijke tegendeel is namelijk waar. Daar waar andere helden in de ‘vaderlandse geschiedenis’ worden omarmd en genationaliseerd, blijven zij in de schaduw van het collectieve bewustzijn. Nu, in 2020, lijkt het mechanisme hierachter nog steeds niets aan urgentie te hebben verloren!

Juist nu een onderwerp als racisme wereldwijd de aandacht heeft willen wij via de kunst van performance, theater en verbeelding inzichten tonen tot de subtiele werking van racisme, uitsluiting, mainstream denken en het diepgewortelde apartheidshandelen dat eruit voortkomt.”  – Berith Danse


Tolin Erwin Alexander, van origine Marron uit Suriname, is theater en filmmaker (IDFA Documentaire Stones Have Laws 2018 en Lofzang op de Vrijheid 2018). Zijn werk wordt getypeerd door het zichtbaar maken van de cultuur van de Marrons in Suriname en daarbuiten via theater en documentaires. Als ‘Artist In Quarantaine’ werkt Tolin Alexander vanuit Ecuador aan het project.

 

Artist in Resident 2019: Dayna Martines Morales - The Artist Is Resident

https://youtu.be/Nk_dcr3x7u8